Irodai asszisztens vs. virtuális asszisztens

 

 

Napjainkban egyre több online felületen találkozhatunk a felvetéssel, miért is érdemes egy vállalkozónak virtuális asszisztenst alkalmaznia.

A legtöbben, akik a saját virtuális asszisztens szolgáltatásukat hirdetik, szeretnek rámutatni arra, miben más egy virtuális asszisztens, mint egy „sima” irodai alkalmazott.

Azonban személyes tapasztalatom szerint az emberek alapvetően idegenkednek az ismeretlen dolgoktól. Míg külföldön virtuális asszisztenst alkalmazni teljesen elfogadott dolog, itthon még kevésbé elterjedt ez az atipikus foglalkoztatási forma.

Ezért én most arra szeretnék egy picit rávilágítani, hogy mi az, amiben egy „sima” irodai alkalmazott és egy virtuális asszisztens megegyezik.

A napi teendőket illetően mindenben.

Telefonhívásokat fogad, e-maileket olvas, kategorizálja és priorizálja őket, szükség esetén meg is válaszolja a sürgős leveleket. Időpontot egyeztet, szállást foglal, táblázatot szerkeszt, prezentációt készít, statisztikákat, kimutatásokat gyárt. Egyszóval intézni a napi ügyeket.

Ugyanazokat a feladatokat végzi, amelyeket bármely más irodai asszisztens. Mindezeken felül a legtöbb virtuális asszisztens rendelkezik egy-két speciális szakterülettel is, amellyel még hatékonyabban tudja segíteni a vállalkozó munkáját.

Az alapvető különbség csupán abban rejlik, hogy mindezt otthonról, home office-ból teszi, költséghatékonyan a saját eszközeivel, nem utolsó sorban előre meghatározott órabérrel, ráadásul nincs üresjárat, csak tisztán munkával töltött idő.

 

 

 

 

 

 

 

 

gallery/da6169db260a21b36b0465cd7432839a

Mi mindenről kell lemondania annak, aki virtuális asszisztenst szeretne alkalmazni?

 

Elsőre furcsának tűnhet a kérdés.

Azonban azoknak, akik egy virtuális asszisztenssel szeretnének együtt dolgozni a jövőben, ezzel sem árt tisztában lenniük. Ugyanis még a szerződés aláírását megelőzően végleg eltűnnek azok a jól megszokott tényezők, amelyek a munkáltatókat terhelik, ha új munkavállalót szeretnének alkalmazni.  De mik is ezek pontosan?

Álláshirdetés

Először is nem kell álláshirdetést feladni a megfelelő asszisztens felkutatásához, nem kell a beérkező önéletrajzokat bogarászni, válogatni. Nem kell azon törnünk a fejünket, ki is lenne a legmegfelelőbb, akit behívhatunk állásinterjúra. Ezzel együtt pedig nincs szükség állásinterjúra sem, mi több, a sokak által nem véletlenül nem kedvelt „sajnáljuk, ezúttal nem Önre esett a választásunk” kiértesítő e-mailek/telefonok is elmaradnak.  

Bérigény

Bizony a virtuális asszisztenssel közös munka során nincs rendszeresen jelentkező bérigény sem. A virtuális asszisztens előre meghatározott összeggel dolgozik, legyen szó folyamatos megbízásról vagy eseti besegítésről. A megbízó előre tud tájékozódni a virtuális asszisztens honlapján az egyes feladatok pontos áráról.

Betanítás

Ha sikerült megtalálni a feladatra alkalmas személyt, aki vélhetően tökéletesen el tudja majd látni a rá bízott feladatokat, újabb váratlan dologgal találhatja szemben magát a megbízó.  Ez pedig az új asszisztens betanítása. Persze ez nem azt jelenti, hogy ne kellene elmondani neki lépésről lépésre, mit is várnak el tőle vagy éppen milyen feladatokat fognak rábízni. De nincsenek felesleges körök, nem kell azon törnünk a fejünket, ehhez vagy ahhoz vajon ért-e, tud-e majd önállóan dolgozni. Hiszen lehetőség van jó előre tájékozódni a szakértelméről és a szakmai tapasztalatáról.

Bérszámfejtés

Teljesen eltűnik az alkalmazotti jogviszonyban szükséges bérszámfejtés és a munkavállalói járulék fizetés. A virtuális asszisztensek megbízási szerződéssel dolgoznak, a munka elvégzése után számlát állítanak ki, amelyet a megbízó költségként el is tud számolni a munkafolyamat végeztével.

„Üresjárat”

Itt jön a következő pont, amivel a megbízó sosem fog találkozni. Ebben a megbízási jogviszonyban ugyanis nincs üresjárat, a megbízó csak az elvégzett munkáért fizet. Itt felmerülhet a kérdés egyesekben, hogy ha fizikailag nincs mellettem a virtuális asszisztens, hogyan fogom ellenőrizni, hogy valóban dolgozik-e. Ebben ma már számtalan applikáció segít, amellyel teljes mértékben ellenőrizhető a munka elvégzése és a munkára fordított idő mértéke is.

Hiányzások

Aki virtuális asszisztenst alkalmaz, annak nem kell többet a munkavállalói táppénz, a  betegszabadság vagy a rendes munkavállalói szabadság miatt aggódnia, és azt sem kell figyelnie, hogy az illető késve érkezik-e reggelente a munkahelyére, esetleg hamarabb szeretne távozni a munkaidő végén.

Egyéb költségek

A virtuális asszisztenssel közös munka lényege, hogy teljesen eltűnik a földrajzi távolság, így egyrészt nem kell havonta a bejárás költségeit megtéríteni a munkavállalónak, másrészt nincs szükség szállás biztosítására sem, ha az adott munkára leginkább alkalmas ember tőlünk több száz kilométeres távolságra lakik. Azok számára, akik csupán egyetlen alkalmazott miatt bérelnének irodát, sajnos újabb rossz hír, hogy az irodabérlet költsége is megszűnik és a virtuális asszisztens munkavégzéséhez szükséges eszközöket sem a megbízónak kell biztosítania, hiszen a virtuális asszisztens a saját otthonában a saját eszközeivel látja el a rá bízott feladatokat.

gallery/question-4612922_1920